مقالات کشاورزی

فروت ست چیست؟(فروت ست انگور، انار، مرکبات)

فروت ست چیست

هر ساله کشاورزان و باغداران محترم به منظور افزایش تعداد گل و میوه، تقویت جوانه های درختان و کاهش سال آوری درختان در فصل پاییز بعد از برداشت میوه و فصل بهار زمان تورم جوانه ها از محلولپاشی فروت ست استفاده می کنند.

 

 

 

فروت ست چیست؟

فروت ست یعنی تنظیم میوه که برای افزایش تعداد میوه، تعداد گل دهی، جلوگیری از کاهش ریزش گل،میوه و همچنین تنظیم درخت برای باردهی زیاد و یکنواخت در تمام سال باید محلولپاشی کود فروت ست در سه نوبت انجام شود. بعد از برداشت، زمان تورم جوانه و زمان نخودی شدن محصول.

مزایای فروت ست چیست

کود فروت ست چیست؟

عناصر ضروری فروت ست با درصد های معین توسط  کارشناسان شرکت های مختلف تهیه و با نام کود فروت ست بهاره یا پاییزه در بسته بندی های مختلف مایع و پودری با مارک های مختلف در بازار به فروش می رسد. 

 

 کود فروت ست 

 

عناصر تشکیل دهنده فروت ست

ترکیبات اصلی فروت ست روی (زینک )، بور و نیتروژن است که در بعضی از کودها اسیدآمینه و ریز مغذی های دیگر جهت نتیجه بهتر استفاه می شود.

 

نقش عناصر تشکیل دهنده فروت ست

بور: عنصر کلیدی گرده‌افشانی است و در تقویت تلقیح جوانه‌ها تأثیر دارند.

روی: نقش فوق‌العاده مهمی در رشد و عملکرد درخت دارد و همچنین  باعث بیدار شدن به ‌موقع جوانه‌های رویشی و زایشی از خواب زمستانه می‌شود و تأثیر زیادی در عطر و طعم محصول دارد.

ازت: با افزایش گل انگیزی در درختان باعث افزایش تشکیل میوه و همچنین باعث افزایش رشد جوانه‌ها می‌شود. یک عنصر مهم برای افزایش فتوسنتر و ترکیبات آلی مانند اسیدهای آمینه در گیاهان است.

اسید آمینه: جلوگیری از تنش وارد شده به گیاه و تقویت عمومی،افزایش میزان گرده افشانی درختان

 

مزایا و هدف از انجام محلولپاشی فروت ست چیست؟

– افزایش تولید گل و تشکیل میوه

-تقویت جوانه ها در سال بعد 

-جلوگیری از کاهش ریزش گل و میوه 

-کنترل سال آوری درخت در سال آینده 

-افزایش محصول در سال بعد

-افزایش مقاومت گیاه در زمستان در برابر سرما و یخ زدگی  

 

محلولپاشی فروت ست بعد از برداشت میوه

سال آوری یعنی درخت یک سال محصول پر باری دارد و در سال بعد محصول به میزان بسیار چشم گیری کم می شود. سالی که درخت محصول پر باری دارد جوانه های زایشی بیشتری داشته، در نتیجه تعداد گل و میوه بیشتری تولید می کند،  بالعکس سالی که درخت کم بار است تعداد جوانه  زایشی  و تبدیل آن به گل و میوه نیز کم بوده است. با محلولپاشی فروت ست در سال بعد درختان محصول پر باری دارند و سال آوری درخت کنترل می شود. 

بهترین زمان محلولپاشی فروت ست در مرکبات:

در درختانی مانند، گردو،گلابی، انجیر، بادام، زردآلو، زیتون، پرتقال، سیب، شلیل، گوجه سبز، آلو، نارنگی، زمان تورم جوانه ها محلولپاشی فروت ست انجام می شود.

 

1-محلولپاشی فروت ست بعد از برداشت میوه

 حتما به این نکته دقت شود که زمان جوانه زنی درختان مختلف باهم متفاوت می باشد. پس محلولپاشی برای همه درختان صرفا در اواخر اسفند ماه نیست. با مشاهده تورم جوانه در درخت محلولپاشی را انجام دهید.

2-زمان تورم جوانه ها​

محلولپاشی فروت ست زمان تورم جوانه میوه که تقریبا اواخر اسفند ماه تا اوایل بهار است، محلولپاشی در این زمان را  فروت ست بهاره می نامند.  

3-محلولپاشی فروت ست زمان نخودی شدن میوه

بعد از تشکیل میوه، فروت ست اجرا می شود که باعث افزایش ظرفیت بزرگ شدن میوه و جلوگیری از ریزش آن در فصل گرم می‌شود. زمان اجرای این مرحله کاملا مشخص است و در زمان نخودی شدن یا فندقی شدن میوه (بسته به نوع میوه) خواهد شد. 

 

محلولپاشی فروت ست

 

فروت ست مرکبات بعد از برداشت میوه

فروت ست انگور:

فروت ست انگور با فروت ست سایر درختان مرکبات کمی متفاوت هست که این تفاوت در زمان محلولپاشی فروت ست انگور است. 

بهترین زمان محلولپاشی فروت ست انگور

1-در بهار و بعد از باز شدن برگ و قبل از ظاهر شدن گل ( حد فاصل بین ظاهر شدن برگ و گل) است، در این زمان بیشترین جذب عناصر فروت ست توسط درخت انگور انجام می شود. محلول‌پاشی بعد از گل‌دهی درخت انگور تاثیری روی تشکیل میوه ندارد و حتما قبل گل‌دهی عملیات فروت ست را انجام دهید.

 

محلول‌پاشی فروت ست بعد از برداشت میوه انگور در پائیز نیز اثرگذاری چندانی ندارد و همانطور که گفته شد، بهترین زمان برای اینکار، در بهار و بعد از باز شدن برگ و قبل از ظاهر شدن گل‌هاست. با اینکار عناصر غذایی بصورت بهینه توسط اندام‌‌های بارده جذب شده و تاثیر زیادی در تشکیل میوه اولیه خواهد داشت.

محلولپاشی انگور

فروت ست پسته:

محلولپاشی فروت ست مهمترین محلولپاشی در درختان پسته است و اثرات آن بخوبی در طول دوره رشد درختان پسته مشخص می شود. در صورتی که شما یک فروت ست با کیفیت در ابتدای فصل محلول پاشی کنید درخت شما برای بیدار شدن از خواب و بستن هسته اولیه میوه قدرت کافی خواهد داشت.

 

بهترین زمان محلولپاشی فروت ست پسته

 1-مرحله اول بعد از برداشت میوه و قبل از ریزش برگ‌ها:

زمانی که برگ درخت پسته حالت سبزینگی خود را دارد، باید اقدام به محلول‌پاشی فروت ست پسته کرد.

2-در مرحله دوم زمان تورم جوانه‌ها:

 3-ارزنی شدن پسته :

رمان ارزنی شدن پسته شما می‌توانید فروت ست را محلولپاشی کنید و جهت اثر گذاری بیشتر با کودجلبک دریایی محلولپاشی را انجام دهید.  

فروت ست پسته

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. سوالات خود را می توانید پایین این صفحه از کارشناسان کشاورزی رَز بپرسید.   

 

1 دیدگاه در “فروت ست چیست؟(فروت ست انگور، انار، مرکبات)

  1. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *