منو

پلاستیک گلخانه چیست؟ مهم‌ترین مزایای پلاستیک گلخانه کدام‌ها هستند؟ از پلاستیک گلخانه در چه مکان‌هایی استفاده می‌کنند؟ قیمت پلاستیک گلخانه چقدر است؟ این‌ها سوالات بسیار مهمی هستند که معمولا صاحبان گلخانه با آن‌ها مواجه می‌شوند.

پلاستیک یا نایلون گلخانه یک جایگزین بسیار عالی برای شیشه است تا علاوه بر کاهش قیمت‌ها، کیفیت محصولات گلخانه را بالا ببرد. تنوع بالای پلاستیک‌های گلخانه و کاربرد آن‌ها در مکان‌های مختلف باعث می‌شود که هنگام خرید با چالش‌های خاصی مواجه شوید. برای اینکه بتوانید خرید مناسبی انجام دهید، باید ابتدا اطلاعات کاملی درباره پلاستیک گلخانه به دست بیاورید.

در این مطلب به شما خواهیم گفت پلاستیک گلخانه چیست تا اطلاعات کاملی درباره مدل‌های مختلف پلاستیک، کاربردها و مزایای آن کسب کنید. همچنین نکات مهم قبل از خرید را بیان می‌کنیم و شما را با عوامل تاثیرگذار بر قیمت نایلون آشنا می‌کنیم. قیمت پلاستیک گلخانه آشنا شوید.

قیمت و خرید پلاستیک گلخانه

تماس با کارشناسان شرکت 02172418515

پلاستیک گلخانه چیست؟

هنگام راه‌اندازی گلخانه به وسایل مهمی نیاز پیدا می‌کنید که پلاستیک یا نایلون گلخانه یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید. در سال‌های گذشته برای پوشاندن سازه گلخانه از شیشه استفاده می‌کردند، اما هزینه بالای آن باعث شد که جایگزین مناسبی برای آن پیدا کنند.

پلاستیک گلخانه یک نوع نایلون یک لایه، دو لایه، سه لایه و یا پنج لایه است که به کمک آن سازه گلخانه را به‌خوبی می‌پوشانند، این نوع از پلاستیک‌ها به دلیل برخورداری از افزودنی‌های مختلف، در انواع شرایط آب‌وهوایی پایدار هستند. همچنین قیمت مناسب‌تر نایلون گلخانه نسبت به سایر پوشش‌های گلخانه‌ای باعث می‌شود محبوبیت آن در میان کشاورزان بیشتر شود.

مشخصات پلاستیک گلخانه

نایلون‌های گلخانه به دلیل برخورداری از ویژگی‌های عالی، شرایط لازم را برای کشت محصولات مختلف فراهم می‌کند:

  • محصولات داخل گلخانه به نور خورشید نیاز دارند، نایلون گلخانه به دلیل شفافیت بالا این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند.
  • ساختار این نوع از نایلون‌ها به‌گونه‌ای است که علاوه بر عبور نور خورشید، از محصولات گلخانه در برابر عوامل مضری مانند سرما، تگرگ و … محافظت می‌کند.
  • برای ساخت پلاستیک گلخانه از مواد مختلفی مانند پلی اتیلن، پلی کربنات، کوپلیمر و پلی وینیل استفاده می‌شود و ضخامت آن‌ بر اساس نیاز کشاورزان متفاوت خواهد بود.
  • معمولا ضخامت پلاستیک‌های گلخانه یک لایه، دو لایه، سه لایه و یا پنج لایه است و در طول‌های مختلفی تولید می‌شوند.

مشخصات پلاستیک گلخانه

انواع پلاستیک گلخانه

کسب اطلاعات دقیق درباره انواع پلاستیک گلخانه باعث می‌شود که بهترین و مناسب‌ترین مدل را برای گلخانه خود خریداری کنید. شاید هنگام خرید پلاستیک گلخانه با نام‌های مختلفی مانند پلاستیک گلخانه طوس مشهد برخورد کرده باشید و یا درباره پلاستیک گلخانه پرشین یزد و نیلوفر پلاستیک یزد نظرات مثبتی شنیده باشید، اما همچنان اطلاعات خاصی درباره نایلون مورد نیاز خود نداشته باشید.

برای اینکه با انواع نایلون‌ها آشنا شوید و بهترین گزینه را برای گلخانه خود خریداری کنید، باید نایلون را بر اساس جنس آن‌ بشناسید. به‌طورکلی نایلون یا پلاستیک گلخانه‌ای از لحاظ جنس به چند دسته مختلف تقسیم می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

1- نایلون گلخانه پلی اتیلن

اگر به دنبال نایلون ارزان برای پوشش گلخانه خود می‌گردید، قطعا نایلون گلخانه پلی اتیلن بهترین گزینه ممکن به شمار می‌آید، این نوع از نایلون‌ها علاوه بر قیمت ارزان، دوام نسبتا بالایی دارند و تعمیر آن‌ها آسان‌تر است. در واقع شما می‌توانید با استفاده از چسب سفت‌کن پلاستیک و یا چسب ترمیم، نایلون‌های پلی اتیلن را تعمیر کنید.

معمولا از نایلون پلی اتیلن در مکان‌های مختلفی استفاده می‌شود، به همین دلیل باید نایلونی را خریداری کنید که صرفا با نام نایلون گلخانه‌ای و یا نایلون کشاورزی فروخته می‌شود.

نایلون گلخانه پلی اتیلن

2- نایلون گلخانه‌ای پلی کربنات

نایلون گلخانه‌ای پلی کربنات بیشتر برای افرادی مناسب است که به دنبال یک نایلون مقاوم می‌گردند تا عایق دما و رطوبت باشد، این نوع از نایلون‌ها که از چسباندن دو لایه پلی اتیلن به وجود می‌آید، مقاومت بسیار زیادی دارد و به نسبت بسیاری از نایلون‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان می‌دهد. همچنین باید بدانید که نایلون گلخانه پلی کربنات قیمت بیشتری نسبت به نایلون پلی اتیلن دارد، معمولا بسیاری از افراد برای پایین آوردن هزینه‌ها، نایلون پلی اتیلن را برای سقف گلخانه و نایلون پلی کربنات را برای دیواره‌های آن انتخاب می‌کنند.

3- نایلون گلخانه کوپلیمر

برای پاسخ به سوال پلاستیک گلخانه چیست، باید دقت زیادی به جزئیات داشت. نایلون گلخانه کوپلیمر یکی از مدل‌های بسیار مهم پلاستیک گلخانه است که اگر به جزئیات آن دقت نکنید، بعد از مدت کوتاهی با پشیمانی مواجه می‌شوید. معمولا نایلون‌های کوپلیمر در دو ضخامت مختلف تولید می‌شوند که تنها مدل نازک آن برای گلخانه شما مناسب است. همچنین نایلون کشاورزی کوپلیمر به نسبت پلی اتیلن دوام بیشتری دارد و عمر آن نهایتا 3 سال برآورد شده است.

نایلون گلخانه کوپلیمر

4- نایلون گلخانه پلی وینیل کربنات

نایلون پلی وینیل کربنات بیشتر برای گلخانه‌هایی کاربرد دارد که کشت حساس‌تری دارند. معمولا از این نوع پلاستیک‌ها به ‌ندرت استفاده می‌شود، اما دوام بالا و امکان تعمیر آن‌ها باعث می‌شود که همچنان در دسته پلاستیک‌های محبوب و کاربردی قرار بگیرد. البته باید بدانید که این نوع از پلاستیک‌های گلخانه‌ای در متراژ کم تولید می‌شوند، یعنی برای گلخانه‌های بزرگ قابل استفاده نیستند.

5-نایلون گلخانه سبز

نایلون گلخانه سبز یکی دیگر از نایلون‌های محبوب و پرطرفدار به شمار می‌آید که با استفاده از مستربچ تغییر رنگ پیدا کرده است. یکی از مزایای بسیار عالی این نوع از نایلون‌ها که افراد را برای خرید آن‌ها ترغیب می‌کند، کاهش معایب نور خورشید و افزایش سلامت گیاهان و محصولات گلخانه است.

نایلون گلخانه سبز

مهم‌ترین کاربردهای پلاستیک گلخانه

هنگامی که با سوال پلاستیک گلخانه چیست مواجه می‌شوید، باید کاربردهای آن را هم بررسی کنید تا بیشتر از پیش با آن آشنا شوید. نایلون یا پلاستیک گلخانه در مکان‌های مختلفی کاربرد دارد که موارد زیر مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها به شمار می‌آیند.

  • تولید محصولات کشاورزی و پرورش گیاهان مختلف در فضاهای محدود
  • استفاده از نایلون در دامداری‌های مختلف برای ایجاد یک پوشش دائمی و 24 ساعته
  • استفاده از نایلون به‌عنوان پروتکشن (محافظ عالی در برابر عوامل جوی آسیب‌رسان مانند باران، وزش باد شدید، تابش خورشید و ...)
  • استفاده صنعتی از نایلون گلخانه (بسته‌بندی پوشاک، لوازم خانگی و …)
  • برای تولید گل و گیاه زینتی
  • تولید نهال و گونه‌های جدید

کاربردهای پلاستیک گلخانه

انواع افزودنی‌های لازم برای پلاستیک گلخانه

حال که تا حد زیادی فهمیدید پلاستیک گلخانه چیست و در چه جاهایی کاربرد دارد، باید با افزودنی‌های مختلف آن هم آشنا شوید. معمولا بیشتر افراد اطلاعات زیادی درباره افزودنی‌های پلاستیک گلخانه ندارند و حتی نمی‌دانند تا چه تاثیری در کیفیت نایلون گلخانه می‌گذارند.

افزودنی نایلون گلخانه به مواد خاصی گفته می‌شود که باعث افزایش کیفیت نایلون می‌شوند. مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، مهم‌ترین و اصلی‌ترین افزودنی‌های نایلون گلخانه هستند.

 افزودنی‌های نایلون گلخانه 

·   افزودنی IR

افزودنی IR یا همان مادون قرمز یکی از بهترین افزودنی‌های پلاستیک گلخانه است که در مناطق بیابانی و خشک کاربرد زیادی دارد. معمولا در این مناطق اختلاف دمای شب و روز زیاد است و باید گرمای داخل گلخانه در تمام ساعات شبانه‌روز تامین شود. افزودنی مادون قرمز گرمای خورشید را در طول روز ذخیره می‌کند و هنگام شب آن را به داخل گلخانه انتقال می‌دهد تا دمای سرد باعث خرابی محصولات نشود.

·  افزودنی EVA

افزودنی EVA یا اتیل ونیل استات می‌تواند خاصیت کشسانی نایلون و مقاومت آن را در برابر شرایط محیطی افزایش دهد. همچنین این افزودنی در فصل گرما مانع انبساط نایلون می‌شود.

·  افزودنی  Anti UV

افزودنی  Anti UV یکی دیگر از افزودنی‌های بسیار کاربردی است که از نایلون گلخانه در برابر اشعه فرابنفش و نور آفتاب محافظت می‌کند. در واقع جلوگیری از این عوامل آسیب‌زا باعث می‌شود که طول عمر نایلون بالا برود و از ریشه گیاهان به‌خوبی محافظت شود.

·  افزودنی ضد شبنم یا Anti Fog

معمولا در داخل گلخانه‌ها قطرات شبنم روی برگ‌ها می‌نشیند و باعث سوختگی آن‌ها خواهد شد. برای اینکه از سوختگی برگ‌ها جلوگیری شود و آسیبی به محصولات وارد نشود، باید افزودنی ضد شبنم یا Anti Fog به پلاستیک گلخانه اضافه شود.

افزودنی ضد شبنم یا Anti Fog 

·  افزودنی آنتی ویروس Anti Virus

ویروس‌ها و حشرات از جمله خطراتی هستند که محصولات گلخانه و گیاهان آن را تهدید می‌کنند، هنگامی که افزودنی Anti Virus به پلاستیک گلخانه اضافه شود، خیالتان بایت حشرات، باکتری‌ها و آفات راحت خواهد بود.

·  افزودنی Anti Bacterial

افزودنی آنتی باکتریال Anti Bacterial یکی دیگر از افزودنی‌های پلاستیک گلخانه است که از عبور طول موج‌های نوری (لازمه رشد باکتری هستند) جلوگیری می‌کند.

·  افزودنی روان‌کننده

استفاده از این افزودنی باعث می‌شود که سطح پلاستیک هموار شود و میزان اصطکاک را تا حد زیادی کاهش دهد.

افزودنی روان‌کننده

·  افزودنی ضد الکتریسیته ساکن

همان‌طور که از اسم این افزودنی مشخص است، مانع جذب الکتریسیته ساکن می‌شود. در واقع هنگامی که به این نوع نایلون‌ها نگاه می‌کنید، ذرات گردوغبار را مشاهده نخواهید کرد.

·  افزودنی ضد چسبندگی

استفاده از این افزودنی برای پلاستیک گلخانه باعث می‌شود که باز و بسته کردن رول‌های پلاستیک آسان‌تر انجام بگیرند.

افزودنی ضد چسبندگی

·  افزودنی آنتی اکسیدان

هنگامی که از این افزودنی استفاده شود، تجمع آنتی اکسیدان‌ها غیر ممکن می‌شود. در واقع می‌توان گفت که افزودنی آنتی اکسیدان به‌عنوان یک عایق عمل می‌کند.

بهترین مزایای پلاستیک گلخانه

برای درک بهتر پلاستیک گلخانه چیست، باید مزایای این نوع از پلاستیک‌ها را معرفی کنیم. اولین و مهم‌ترین مزیتی که باعث شده افراد برای همیشه پلاستیک را جایگزین شیشه کنند، قیمت مناسب و مقرو‌ن‌به‌صرفه آن است. البته در کنار قیمت مقرون‌به‌صرفه، مزایای دیگری هم وجود دارند که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • ایجاد امکان تولید محصولات و گیاهان در تمام فصل‌های سال
  • حفظ کیفیت بالا در پوشش یکنواخت خاک گلخانه
  • محافظت از گرما و رطوبت داخل گلخانه
  • حفظ گرمای داخل گلخانه و فراهم کردن شرایط عالی برای رشد بهتر گیاهان و محصولات دیگر
  • امکان تنظیم نوردهی گلخانه و کنترل میزان نور ورودی خورشید به داخل گلخانه
  • قابلیت استفاده در فصلی‌های سرد سال بدون نیاز به وسایل گرمایشی بزرگ
  • کاهش آفت‌های مختلف و محافظت از محصولات در برابر عوامل آسیب‌رسان
  • افزایش بازدهی محصولات و ارتقای کیفیت آن‌ها
  • نصب آسان و بدون دردسر پلاستیک در اطراف گلخانه
  • محافظت از گیاهان و محصولات گلخانه در برابر اشعه‌های مضر آفتاب
  • مقاومت بالا
  • طول عمر بالا و عدم نیاز به تعویض آن برای چند سال
  • دارای عرض و ضخامت‌های متنوع
  • کمک به حفظ بافت خاک و رشد بهتر گیاهان
  • جلوگیری از رشد علف‌های هرز
  • قابلیت نصب روی سازه‌هایی با وزن کم
  • امکان تولید در رنگ‌های مختلف و لایه‌های متعدد
  • مقاومت بالا در برابر باد و پارگی
  • امکان تغییر نوع مواد افزودنی به درخواست و سلیقه شما
  • قابل استفاده برای تمام شرایط جوی و آب‌وهوایی
  • کاهش 40 درصدی هزینه حرارتی گلخانه

مزایای پلاستیک گلخانه

نکات طلایی در هنگام استفاده از پلاستیک گلخانه

در ادامه بررسی سوال پلاستیک گلخانه چیست، باید با نکات بسیار مهمی آشنا شوید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از پلاستیک گلخانه استفاده کنید، این نکات مهم عبارت‌اند از:

  • ضخامت معمول برای تولید پلاستیک‌های گلخانه‌ای 150 الی 300 میکرون با طول متغیر 40 متر است.
  • خرید و نصب پلاستیک گلخانه را در فصل تابستان انجام دهید. کشش مناسب پلاستیک نصب آن را آسان کند.
  • استفاده از نایلون‌های کوتاه برای سقف و یا دیوارهای گلخانه اشتباه است، هنگامی که بخواهید این کار را انجام دهید، مجبور به قرار دادن لایه‌های مختلف روی هم می‌شوید؛ بنابراین متراژ بیشتری را برای پوشاندن سقف و دیوارها استفاده خواهید کرد.
  • برای خرید پلاستیک باکیفیت، باید بهترین شرکت‌ها و تولیدی‌ها را برای خرید آن انتخاب کنید.
  • به جای پلاستیک گلخانه از نام‌های دیگری مانند نایلون گلخانه، فیلم گلخانه و نایلون عریض کشاورزی هم استفاده می‌کنند.
  • اگر سازه و اسکلت گلخانه غیراستاندارد باشد استهلاک نایلون بالا می‌رود و طول عمر آن کاهش پیدا می‌کند.
  • اگر نایلون گلخانه رنگ تیره‌تری داشت و یا بوی آن بد بود، نشان از کیفیت پایین آن دارد. معمولا هنگامی که نایلون چنین حالتی داشته باشد، یعنی از مواد بازیافتی برای تولید آن استفاده کرده‌اند.
  • لایه بیرونی نایلون یعنی همان لایه‌ای که دارای چسب است، باید روبه بیرون باشد.
  • ضخامت نایلون رابطه مستقیمی با قیمت آن دارد، یعنی هرچه ضخامت بیشتر باشد، قیمت آن بالاتر خواهد بود.
  • افزودنی‌های پلاستیک گلخانه باعث افزایش استحکام و طول عمر پلاستیک می‌شوند.
  • اگر در تولید پلاستیک گلخانه از افزودنی uv استفاده شده باشد، نمی‌توانید آن را برای مدت طولانی در انبار نگه دارید. معمولا این نوع از نایلون‌ها دارای تاریخ انقضا هستند.
  • افزودنی‌های پلاستیک دو پوش (پوشش دوم گلخانه) باید متناسب با نیاز شما باشند.
  • اگر نایلون به هر دلیلی دچار پارگی شد، باید سریعا به کمک چسب‌های مخصوص (چسب uv) آن را تعمیر کنید.
  • نباید هیچگونه مواد شیمیایی یا پودر مل و آهک با نایلون گلخانه تماس داشته باشند.
  • درصورتی‌که تهویه گلخانه به‌صورت منظم انجام نشود، پلاستیک آن با مرور زمان فرسوده می‌شود.

استفاده از پلاستیک گلخانه

مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب پلاستیک گلخانه

حال که به طور کامل فهمیدید پلاستیک گلخانه چیست و باید چگونه از آن استفاده کنید، باید با نحوه خرید آن آشنا شوید. برای اینکه خرید پلاستیک‌های گلخانه را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، توجه به فاکتورهای زیر الزامی است:

  • تناسب پلاستیک گلخانه با نوع کار و شما
  • تناسب پلاستیک با بودجه شما
  • میزان ماندگاری و طول عمر پلاستیک
  • میزان شفافیت پلاستیک و عدم وجود رنگ‌های تیره در داخل آن
  • میزان مقاومت در برابر چکه و گردوغبار
  • تناسب وزن پلاستیک با سازه گلخانه
  • نوع افزودنی پلاستیک بر اساس نیاز شما

انتخاب پلاستیک‌های گلخانه

قیمت پلاستیک گلخانه

قیمت پلاستیک گلخانه چقدر است؟ این سوال یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین سوالی است که فکر خریداران را درگیر می‌کند. نکته مهمی که باید درباره قیمت پلاستیک گلخانه بدانید، تاثیر عوامل و فاکتورهای مختلف در قیمت نهایی پلاستیک است. مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، مهم‌ترین و اصلی‌ترین عواملی هستند که قیمت نایلون گلخانه را افزایش و یا کاهش می‌دهند:

  • افزودنی پلاستیک و مقدار دقیق آن
  • میزان ضخامت پلاستیک و مدل آن
  • متراژ طول و عرض پلاستیک
  • میزان کیفیت مواد اولیه برای تولید نایلون
  • نوع رنگ

قیمت پلاستیک گلخانه

خرید پلاستیک گلخانه را در کجا انجام دهیم؟

معمولا هنگامی که به طور کامل  سوال پلاستیک گلخانه چیست جواب داده شد، محل خرید پلاستیک به یک دغدغه مهم تبدیل می‌شود. همان‌طور که گفتیم، برای خرید پلاستیک مرغوب و باکیفیت، باید شرکت‌های معتبر را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

معمولا بیشتر افراد نمی‌دانند که پلاستیک گلخانه چیست و در چه مکان‌هایی کاربرد دارد، به همین دلیل کیفیت محصولات گلخانه آن‌ها به بالاترین حد ممکن نمی‌رسد. در این مطلب به طور کامل پلاستیک یا نایلون گلخانه را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دادیم تا بیشتر از پیش با انواع پلاستیک، افزودنی‌ها، کاربرد، مزایا، نکات مهم در هنگام خرید، قیمت و خرید آن شنا شوید. اگر همچنان درباره پلاستیک گلخانه‌ها سوال خاصی دارید، از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم.

 

سوالات متداول

  1. پلاستیک گلخانه چیست؟

پلاستیک گلخانه به نوعی از پلاستیک‌ها یا نایلون‌ها گفته می‌شود که از آن برای پوشش سازه گلخانه‌ها استفاده می‌کنند.

  1. ارزان‌ترین نوع پلاستیک گلخانه کدام است؟

پلاستیک گلخانه پلی اتیلن ارزان‌ترین نوع پلاستیک گلخانه به شمار می‌آید.

  1. از کدام افزودنی برای ذخیره گرما استفاده می‌کنند؟

افزودنی IR یا همان مادون قرمز توانایی ذخیره گرمای خورشید و انتقال آن به داخل گلخانه را دارد.

  1. ضخامت معمول نایلون گلخانه چقدر است؟

معمولا تولید پلاستیک‌های گلخانه‌ای با ضخامت  150 الی 300 میکرون انجام می‌گیرد.

سبد خرید
0 محصول سبد خرید
خانه
منو