مقالات کشاورزی

نحوه نصب پلاستیک گلخانه

مقدمه

آیا تا به حال به اهمیت نصب نایلون گلخانه فکر کرده‌اید؟ با نصب پلاستیک گلخانه از محصولات در برابر تغییرات آب‌و‌هوا و وزش باد محافظت کرده و شرایط کنترل‌شده‌ای برای طولانی‌تر کردن پروسه محصول‌دهی و برداشت فراهم می‌شود. 

در‌واقع بعد از ساخت چهارچوب گلخانه و نصب پایه‌ها، پروسه نصب پلاستیک گلخانه هم شروع می‌شود. طریقه پلاستیک کشیدن گلخانه شامل اندازه‌گیری گلخانه و خرید رول‌ پلاستیک به اندازه کافی برای نصب است. پس برای انجام هرچه بهتر این کار باید طریقه نصب پلاستیک گلخانه و پیش‌نیازهای آن را بشناسید.

 

پیش‌نیازهای نصب پلاستیک گلخانه

پیش از اینکه طریقه پلاستیک کشیدن گلخانه را یاد بگیرید؛ لازم است چهارچوب و پایه‌های گلخانه آماده شوند. برخی از گلخانه‌ها به‌صورت گنبدی ساخته می‌شوند و برخی دیگر سقف‌های بدون شیب دارند. این موضوع در محاسبه مقدار پلاستیک مورد‌نیاز موثر است. بعد از نصب چهارچوب گلخانه، باید رول پلاستیک را با توجه به فرمولی که در ادامه بیان می‌‌شود تهیه کنید.

در‌واقع خرید پلاستیک گلخانه  با‌کیفیت و قیمتی مناسب یکی‌دیگر از پیش‌نیاز‌های پلاستیک کشیدن گلخانه است. صنایع پلاستیک نیلوفر یزد با ارائه ابعاد متنوع پلاستیک‌ها با بهترین کیفیت و قیمتی اقتصادی همواره برای شناسایی و برطرف‌کردن خواسته مشتریان تلاش می‌کند.

 

در مرحله بعد بهتر است مقداری طناب تهیه کنید تا به کمک آن پلاستیک را روی چهارچوب سوار کنید. شما همچنین به یک یا دو نردبان نیاز دارید تا بتوانید خودتان را به بالای چهارچوب گلخانه برسانید. همچنین بهتر است از کسی بخواهید که در نحوه بستن پلاستیک گلخانه به شما کمک کنند.

البته بهتر است پیش از شروع کار، وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید. در روزهایی که بادهای تندی می‌وزد، نصب پلاستیک گلخانه تقریبا غیر‌ممکن است. ازاین‌گذشته اگر در روزهای گرم و آفتابی این کار را انجام دهید، چالش‌های کمتری را تجربه می‌کنید؛ چرا که تابش آفتاب باعث نرم و سبک شدن پلاستیک گلخانه شده و نصب آن را ساده‌تر می‌کند.

 

نحوه نصب پلاستیک گلخانه

طریقه پلاستیک کشیدن گلخانه شامل کشیدن رول پلاستیک روی اسکلت گلخانه و محکم کردن آن است. در این پروسه رول به کمک طناب روی اسکلت سوار و فیکس می‌شود. همچنین میزان محکم بودن پلاستیک از مواردی است که در حین پلاستیک کشیدن باید به آن توجه کنید.

با توجه به تغییرات دما و منبسط و منقبض شدن پلاستیک، بهتر است که پلاستیک کمی فضا داشته باشد و کشش آن نه زیاد و نه کم باشد. به‌این‌ترتیب در صورت منقبض شدن پلاستیک، ریسک پاره شدن آن وجود ندارد و در صورت منبسط شدن آن، پلاستیک از گیره‌ها رها نمی‌شود.

 

روش نصب پلاستیک گلخانه

طریقه پلاستیک کشیدن گلخانه شامل چند مرحله اصلی است:

  • در آغاز یک طناب بزرگ برداشته و با اتصال یک وزنه به آن، طناب را به سمت دیگر گلخانه پرتاب کنید تا روی سقف سوار شود.
  • در ابتدای گلخانه ایستاده و یک سمت رول پلاستیک را با طناب محکم ببندید.
  • از انتهای گلخانه، طناب را بکشید تا پلاستیک رول روی سقف قرار بگیرد.
  • بعد از اینکه رول پلاستیک کاملا روی سقف سوار شد؛ طناب را باز کرده و پلاستیک را روی پهنای گلخانه سوار کنید.
  • در‌نهایت تای پلاستیک را باز کرده و آن را به سمت دیواره‌های گلخانه هدایت کنید. بهتر است در این مرحله حتما یک یا چند نفر دیگر به شما کمک کنند. در این مرحله باید پلاستیک را باز کرده و پنهای سقف یا دیواره‌ها را با آن بپوشانید.
  • پلاستیک باید کاملا باز شده و چین و تاخوردگی نداشته باشد. همچنین باید به‌صورت تراز و منظم در طول گلخانه مرتب شده و انتهای آن به یک اندازه در گلخانه پهن شود. در این مرحله نوبت فیکس کردن و محکم کردن پلاستیک روی اسکلت است. تنظیم کشش پلاستیک را در این مرحله انجام دهید. دقت کنید که کشش پلاستیک نباید زیاد یا کم باشد.
  • بعد از تنظیم کشش پلاستیک، آن را با گیره روی اسکلت تنظیم کنید.

به چه میزان نایلون نیاز دارید؟

حالا که با طریقه پلاستیک کشیدن گلخانه آشنا شدید، نوبت خرید نایلون است. برای محاسبه میزان نایلون مورد‌نیاز و مشخص کردن قیمت پلاستیک گلخانه، لازم است طول، ارتفاع، قوس و عرض گلخانه را مشخص کنید. برای محاسبه میزان پلاستیک مورد‌نیاز برای دیواره‌های طولی، طول و قوس را در هم ضرب کنید. بهتر است به هر‌کدام از پارامترهای قوس و ارتفاع، 1 متر اضافه کنید تا پلاستیک جای کافی برای منبسط و منقبض شدن داشته باشد.

 

همچنین برای محاسبه پلاستیک مورد‌نیاز برای دیواره‌های انتهایی گلخانه عرض و ارتفاع را در هم ضرب کنید. در این مرحله هم برای احتیاط 1 متر به پارامترهای عرض و ارتفاع اضافه کنید. علاوه‌بر‌این با‌توجه به اینکه دو دیواره انتهایی وجود دارد، بهتر است ارتفاع را دو برابر در نظر بگیرید.

 

سخن آخر

نحوه بستن پلاستیک گلخانه شامل محاسبه اندازه گلخانه و محاسبه مقدار پلاستیک گلخانه است. در مرحله بعد رول‌های پلاستیک روی دیواره‌های طولی و سقف و همچنین روی دیواره‌های انتهایی گسترده می‌شوند. برای بستن پلاستیک گلخانه لازم است پلاستیک را به مساوات روی اسکلت پخش کرده و با بست یا سیم مفتول آن را محکم کنید. توجه به میزان کشش پلاستیک و تنظیم اندازه و موازات پلاستیک از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. 

 

 

سوالات مرتبط

  1. آیا یک بار نصب پلاستیک برای هر گلخانه کافی است؟

خیر؛ شرایط آب‌وهوایی به‌مرورزمان پلاستیک را از بین می‌برد و شما باید آن را تعویض کنید. به‌همین دلیل بهتر است طریقه پلاستیک کشیدن گلخانه را یاد بگیرید تا بتوانید هر بار خودتان این کار را انجام دهید.

  1. نحوه بستن پلاستیک گلخانه شامل چند مرحله است؟

طریقه پلاستیک کشیدن گلخانه شامل نصب پلاستیک دیواره‌های طولی و سقف و دیواره‌های انتهایی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *