مقالات کشاورزی

کشت زیر پلاستیک گوجه فرنگی

 کشت زیر پلاستیک گوجه فرنگی یک روش بسیار عالی برای تولید این محصول پرطرفدار در فاصله زمانی کمتر است. همان‌طور که می‌دانید، کاشت گوجه فرنگی زمان و دوره خاص خود را دارد، به همین دلیل باید کشاورزها در زمان مناسب بدون هیچ تعللی شرایط را برای کاشت محصول فراهم کنند. 

با اینکه زمان مناسب کاشت گوجه‌فرنگی در نیمه شمالی و جنوبی کشور با هم تفاوت دارد، اما روش زیر پلاستیک به شما کمک می‌کند که این کار را در زمان زودتری انجام دهید. در واقع کشت گوجه فرنگی در زیر پلاستیک امکان رویش بذر در هوای سردتر را فراهم می‌کند. 

مزایای کشت گوجه فرنگی در زیر پلاستیک کشاورزی تنها به این مورد محدود نمی‌شود، استفاده از این روش مزایای دیگری هم دارد که شما را برای استفاده از آن ترغیب می‌کند. البته قبل از اینکه با مزایای کشت گوجه فرنگی در تونل پلاستیکی آشنا شوید، باید بدانید که انجام این کار به چه شکلی صورت می‌گیرد.  در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با نحوه کشت زیر پلاستیک گوجه فرنگی و مزایای برجسته آن آشنا کنیم. 

 

نحوه کشت گوجه فرنگی زیر پلاستیک 

بسیاری از افراد با این سوال مواجه می‌شوند که نحوه کشت گوجه فرنگی در زیر پلاستیک چگونه است؟ در پاسخ به این دسته از افراد باید گفت که در گذشته کشت گوجه فرنگی در هوای آزاد انجام می‌شد، اما کشاورزان برای اینکه بتوانند شرایط اطراف بوته را برای تولید گوجه در زمان سریع‌تر مساعد کنند، بعد از کاشت بذر یا بوته در داخل خاک، نایلون مخصوص کشاورزی را روی آن می‌کشند. کاشت گوجه فرنگی در تونل پلاستیکی روش خاص خود را دارد که برای اجرای بهتر و سریع‌تر آن،  باید مراحل مختلف آن را با دقت زیادی انجام دهید. 

 

کاشت گوجه فرنگی در تونل پلاستیکی

کشت زیر پلاستیک گوجه فرنگی هم برای کشاورزان نیمه شمالی کشور و هم برای کشاورزان قسمت جنوب مزایای خاص خود را دارد. در این روش ابتدا زمین را برای کشت گوجه فرنگی آماده می‌کنند و سپس مراحل زیر را برای کاشت محصول و برداشت آن انجام می‌دهند. 

  • در مرحله اول باید بذرها را در داخل زمین بکارید. البته باید بدانید که برخی از کشاورزها از بذر گوجه فرنگی استفاده نمی‌کنند، معمولاً این دسته از افراد ترجیح می‌دهند که نهال یا بوته گوجه فرنگی را در زمین بکارند. 
  • هنگامی که بذر یا نهال را در داخل خاک قرار دادید، باید تونل پلاستیکی را روی آن قرار دهید. در واقع باید قبل از هر کاری سازه‌هایی به شکل نیم دایره درست کنید و در فاصله مناسب از هم قرار دهید تا یک تونل ایجاد کنند. هنگامی که ساخت تونل به اتمام رسید، باید نایلون کشاورزی روی آن کشیده شود. قرار گرفتن این تونل پلاستیکی روی بذر یا بوته گوجه فرنگی، شرایط کشت محصول در هوای سرد را هم فراهم می‌کند. 
  • در مرحله پایانی باید هنگام مساعد شدن شرایط آب‌وهوا پلاستیک را از روی بوته‌ها بردارید. البته باید دقت کنید که ارتفاع پلاستیک به برگ‌ها نزدیک نباشد. درصورتی‌که پلاستیک فاصله کمی با بوته گوجه فرنگی داشته باشد، برگ‌های آن را می‌سوزاند. 

مزایای کشت زیر پلاستیک گوجه فرنگی 

کشت زیر پلاستیک گوجه فرنگی فواید بسیار زیادی برای کشاورزان به همراه دارد، دقیقاً همین فواید و مزایا هستند که باعث شده بیشتر افراد بی‌خیال روش سنتی شوند و این نوع از کشت محصول را در برنامه خود قرار دهند. یکی از مهم‌ترین مزایای این روش، فراهم کردن شرایط کشت قبل از زمان موعود است. برای مثال کشت گوجه‌فرنگی در قسمت شمالی کشور باید در اوایل یا میانه فروردین آغاز شود، اما استفاده از تونل پلاستیکی امکان کشت گوجه فرنگی در زمان زودتر را فراهم می‌کند. 

تونل پلاستیکی دمای اطراف بذر یا بوته گوجه فرنگی را حدود 10 درجه گرم‌تر می‌کند؛ بنابراین شما می‌توانید در زمان زودتر و قبل از مساعد شدن شرایط آب‌وهوایی، کاشت گوجه فرنگی را آغاز کنید. از دیگر مزایای بسیار عالی کشت گوجه فرنگی در زیر پلاستیک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • کاهش هزینه‌ها: شاید در ابتدا هزینه ساخت تونل و خرید پلاستیک مخصوص مقداری بالا باشد، اما اگر بخواهیم هزینه‌ها را در پایان فروش محصولات حساب کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که این روش به نسبت روش سنتی سود بیشتری به همراه دارد. کاهش مصرف آب، عدم هزینه برای از بین بردن علف هرز، کاهش نیروی انسانی و … از جمله فاکتورهایی هستند که هزینه کشت گوجه فرنگی با روش تونل پلاستیکی را کاهش می‌دهند.  
  • برداشت سریع‌تر محصولات: تونل پلاستیکی شرایط خاصی را برای بذر و بوته گوجه فرنگی ایجاد می‌کند تا در زمان کمتری رشد کند. رشد سریع گوجه فرنگی باعث می‌شود که محصول زودتر به بازار برسد و کشاورز درآمد بیشتری کسب کند. 
  • محافظت از بوته در برابر عوامل آسیب زا: عوامل مختلفی مانند باد، بارش باران، برف و باد می‌توانند به بوته گوجه فرنگی آسیب وارد کنند. تونل پلاستیکی می‌تواند از محصولات شما در برابر این عوامل محافظت کند. 
  • افزایش کیفیت محصولات: هنگامی که بوته گوجه فرنگی با استفاده از پلاستیک پوشانده می‌شود، شرایط دریافت عناصر غذایی بهتر می‌شود. بدون شک دریافت بهتر عناصر غذایی و فراهم کردن دمای مساعد کیفیت محصولات را بالاتر می‌برد. 
  • استفاده از آبیاری قطره‌ای: آبیاری قطره‌ای تحول زیادی در صنعت کشاورزی ایجاد کرد، شما با استفاده از روش کشت زیر پلاستیک گوجه فرنگی، می‌توانید آبیاری بوته‌ها را به شکل قطره‌ای انجام دهید. همچنین استفاده از این روش امکان کشاورزی در مناطق کم آب را برایتان فراهم می‌کند. 

 

جمع‌بندی

کشت زیر پلاستیک گوجه فرنگی یکی از بهترین و مناسب‌ترین روش‌هایی است که شما می‌توانید به کمک آن محصولات خود را در زمان کمتری برداشت کنید. ایجاد یک فضای امن و فراهم کردن شرایط مساعد برای برداشت گوجه فرنگی، باعث می‌شود که بیشتر کشاورزها این روش را انتخاب کنند.

مزایای کشت گوجه فرنگی در زیر پلاستیک تنها به این موارد محدود نمی‌شود، استفاده از این روش مزایای دیگری هم دارد که بیشتر از پیش شما را برای انتخاب آن ترغیب می‌کند. در این مطلب به طور کامل نحوه کشت زیر پلاستیک گوجه فرنگی را مورد بررس قرار دادیم و انواع مزیت‌های این روش را معرفی کردیم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *