مقالات کشاورزی

کشت زیر پلاستیکی خربزه چگونه انجام می‌شود؟

نحوه کشت زیر پلاستیک خربزه چگونه است؟ کشت خربزه به روش زیر پلاستیک چه مزایایی به همراه دارد؟ بهترین زمان برای کشت خربزه در زیر پلاستیک کشاورزی کدام فصل از سال است؟ اینها سوالات رایج و متداولی هستند که بیشتر کشاورزها در هنگام کشت خربزه با آن مواجه می‌شوند.

به‌طورکلی برای کشت خربزه در زیر پلاستیک دو روش مختلف وجود دارد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. معمولا کشاورزان بر اساس شرایط و زمان کشت خربزه، یکی از این روش‌ها را برای برداشت بهتر و سریع‌تر محصول انتخاب می‌کنند. 

با اینکه کاربرد هر دو روش مانند هم است، اما به‌عنوان یک کشاورز باید با آن‌ها آشنایی کاملی داشته باشید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. در ادامه این مطلب ابتدا شما را با مزایای کاشت زیر پلاستیک خربزه آشنا می‌کنیم و سپس انواع روش‌‌های کاربردی را برای انجام این کار معرفی خواهیم کرد. 

مزایای کشت زیر پلاستیک خربزه 

کشت زیر پلاستیک خربزه مزایای بسیار زیادی برای کشاورزها به همراه دارد، به همین دلیل بسیاری از آن‌ها در اواخر اسفند و یا اوایل بهار برای انجام این روش آماده می‌شوند. با اینکه امکان کاشت خربزه با روش‌های عادی هم وجود دارد، اما مزایای روش زیر پلاستیک باعث می‌شود که تقریباً تمام کشاورزها روش سنتی و قدیمی را فراموش کنند. 

یکی از بهترین و برجسته‌ترین مزایای کشت زیر پلاستیک که کشاورزها را برای انجام آن ترغیب می‌کند، برداشت زودتر و سریع‌تر محصول است. در واقع روش زیر پلاستیک به کشاورزان اجازه می‌دهد که زودتر از موعد مقرر برای کشت خربزه اقدام کنند و در طرف مقابل زودتر از حالت عادی برداشت آن را انجام دهند. دقیقاً به همین خاطر است که هرساله بازارهای میوه و تره‌بار خیلی زود خربزه را به بازار عرضه می‌کنند. از دیگر مزایای بسیار عالی کشت زیر پلاستیک خربزه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • سوددهی بیشتر برای کشاورزان: انجام این روش برای کشت خربزه نیاز شما به نیروی انسانی بیشتر را کاهش می‌دهد و درصد محصولات باکیفیت را بالا می‌برد. باتوجه‌به این مزایا می‌توان گفت که سوددهی کاشت خربزه برای کشاورزان بیشتر می‌شود. 
  • جوانه‌زنی سریع‌تر: هنگامی که از روش زیر پلاستیک استفاده می‌کنید، جوانه خربزه به نسبت روش معمولی زودتر رشد می‌کند. دقیقاً به همین خاطر است که برداشت محصول زودتر اتفاق می‌افتد. 
  • کاهش فرایندهای عملیاتی: در روش معمولی باید برخی از فرایندهای عملیاتی مانند آبیاری، سم‌زدایی و … را انجام دهید، اما در این روش دیگر نیازی به انجام این کارها نیست. 
  • جلوگیری از رشد علف هرز: رشد علف هرز در کنار خربزه یک چالش بزرگ برای کشاورزان است که باید برای ازبین‌بردن آن زمان و هزینه خاصی را اختصاص دهند. استفاده از روش کشت زیر پلاستیک مانع از رشد علف هرز می‌شود تا در زمان و هزینه‌های اضافی صرفه‌جویی شود. 
  • افزایش دمای خاک: رشد بذرهای خربزه نیاز به دمای کافی دارند، به همین دلیل کاشت آن‌ها در هوای سرد امکان‌پذیر نیست. ازآنجایی‌که کشت زیر پلاستیک دمای اطراف بذر را بالا می‌برد، امکان کاشت آن در اواخر اسفند و اوایل بهار فراهم می‌شود. 
  • صرفه‌جویی در مصرف آب: در روش کشت زیر پلاستیک خربزه، نیاز گیاه به آب کمتر می‌شود و شما می‌توانید آبیاری آن را راحت‌تر کنترل کنید. 
  • کیفیت بالای محصول: در روش کشت زیر پلاستیک بوته‌های خربزه عناصر غذایی بیشتری را جذب می‌کنند، به همین دلیل کیفیت محصولات افزایش پیدا می‌کند. 
  • حفظ امنیت بوته‌های خربزه و جوانه آن‌ها: کشت پلاستیک باعث می‌شود که دمای اطراف بوته گرم باشد و از آن در مقابل عوامل مختلفی مانند باران، برف، باد و سرما محافظت کند. 

 

نحوه کشت زیر پلاستیک خربزه 

برای کشت زیر پلاستیک خربزه دو روش رایج وجود دارد که شما می‌توانید آن‌ها را برای کشت سریع‌تر و برداشت محصول باکیفیت استفاده کنید. در ادامه هریک از این روش‌ها را معرفی می‌کنیم: 

روش کشت پلاستیک کشاورزی 

روش کشت پلاستیکی یکی از روش‌های رایج و پرطرفدار است که معمولاً از آن در اوایل بهار استفاده می‌کنند. برای انجام این روش ابتدا زمین را برای کشت محصول آماده می‌کنند و سپس مراحل زیر را به ترتیب انجام می‌دهند: 

  • در مرحله اول باید بذر خربزه را در داخل زمین بکارید و سپس با استفاده از ماشین‌های مخصوص نایلون کشی، نایلون‌های کشاورزی را روی بذرها بکشید. 
  • در مرحله بعد باید چند روز صبر کنید تا بذرها جوانه بزنند. هنگامی که جوانه زدن بذر را مشاهده کردید، باید نایلون اطراف آن را تیغ بزنید تا فضای کافی برای رشد آن ایجاد شود. 

 روش کشت تونلی خربزه

روش کشت با پلاستیک تونلی یکی دیگر از روش‌های بسیار عالی برای کشت زیر پلاستیک خربزه است که معمولاً بیشتر کشاورزان برای برداشت سریع‌تر از آن استفاده می‌کنند. در این روش برخلاف روش قبلی، باید سازه‌هایی به شکل نیم دایره را روی بذرها درست کنند تا در کنار هم یک تونل کوچک را تشکیل دهند. هنگامی که کار سازه‌ها به اتمام رسید، باید نایلون مالچ را روی آن بگذارید تا کشت خربزه در زیر آن سریع‌تر اتفاق بیفتد. 

طبق تحقیقاتی که روی این نوع از روش انجام گرفته است، دمای هوا تا 10 درجه بیشتر خواهد شد. در واقع کشاورزهایی که می‌خواهند در سرمای هوا کاشت خربزه را انجام دهند، این روش را به کار می‌گیرند. نکته مهمی که باید در این روش به آن توجه کنید، ارتفاع تونل است؛ یعنی ارتفاع تونل کاشت خربزه باید به‌اندازه‌ای باشد که با گیاه تماس نداشته باشد. همچنین هنگامی که شرایط آب‌وهوا مساعد شد، باید نایلون را بردارید. 

 جمع‌بندی

کشت زیر پلاستیک خربزه این امکان را برای کشاورزان فراهم کرده است تا خربزه را زودتر و سریع‌تر برداشت کنند. در واقع کشت خربزه در زیر پلاستیک شرایطی را برای بذر و رشد آن فراهم می‌کند تا در کمترین زمان ممکن به گیاه تبدیل شود و میوه باکیفیتی را تحویل کشاورز بدهد. 

روش کاشت خربزه در زیر پلاستیک علاوه بر رشد سریع بذر و برداشت میوه در کمترین زمان ممکن، یک‌سری مزایای دیگر به دنبال دارد که تمام آن‌ها در کنار هم کشاورزان را برای انجام این روش ترغیب می‌کنند. در این مطلب به طور کامل مزایای کشت زیر پلاستیک خربزه و روش‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دادیم تا با اطلاعات دقیق‌تری برای اجرای آن اقدام کنید. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *